Get Adobe Flash player
    Twitter Show
    Bekijk de statistieken
    Home Laatste nieuws Help! Het Westland wordt vermoord!

     

    Help! Het Westland wordt vermoord!

    Help! Het Westland wordt vermoord!

    Dat is de intrigerende kop bovenaan dit bericht. Niet bedoeld om angst aan te jagen, of om Nostradamus-achtige voorspellingen te doen. Dit doemscenario dreigt daadwerkelijk als bestuurders nu niet de juiste beslissingen nemen. Daarvan is de groep verontruste Westlanders die zich op deze website hebben gebundeld overtuigd.

    Wat is er aan de hand?

    Het Westland, de Parel aan de Kroon van de Nederlandse economie, de innovatieve en duurzame tuinbouwsector, de banenmotor en het nationaal- en internationaal vermaard handelscentrum, wordt steeds meer ingeperkt. De sector wordt langzaam maar zeker vermoord! Aan de ene kant door de dreiging van de gemeente Den Haag, dat het oog heeft laten vallen op de (sappige) Westlandse grond voor woningbouw. Aan de andere kant van de gemeente Rotterdam, dat ruimte zoekt voor de Maasvlaktes I en II. Van Rotterdam komt de meeste dreiging uit. De Rotterdamse Haven wordt door de overheid als een nog belangrijker economische factor gezien dan het Westland. Tuinbouw moet dan ook maar wijken is de stiekeme gedachte. Weg investeringen! Weg wereldvermaarde tuinbouwsector! Weg Westlandse cultuur!

    Langzaam wordt het Westland opgegeten. Elk jaar verdwijnen stilletjes honderden hectaren duurzame glastuinbouw.

    Help! Het Westland wordt vermoord!

    Op dit moment wordt de belangrijkste beslissing genomen om het Westland verder in te perken ten behoeve van de Rotterdamse Haven, namelijk de aanleg van de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel.

    De Blankenburgtunnel tast het milieu aan. En als de Oranjetunnel wordt aangelegd samen met het onderliggende wegennet, dan is de kans groot dat het Westland binnen tien jaar verandert in één groot bedrijven- en parkeerterrein voor bedrijven die zakendoen met de Rotterdamse Haven.

    Wij stellen: Leg de Oranjetunnel aan met A54 (is veilingroute)  - want die houd je toch niet tegen en de economie heeft beslist de ruimte nodig! - maar wel met een hele belangrijke voorwaarde. Neem het onderliggende wegennet onder de loep.

    DUS GÉÉN N223. DAT IS DODELIJK VOOR HET WESTLAND  Een afslag in A54 (en beslist niet meer!!!) bij Bloemenveiling Flora Holland is de absolute maximum. Anders is de ramp niet te overzien. Dan wordt het Westland een grote file, bedrijventerrein en/of parkeerplaats van de Rotterdamse haven.

    Het komt er hier op neer:  als we nu de verkeerde beslissingen nemen dan hebben we in het Westland geen innovatieve kracht meer en lopen we braaf mee aan de hand van onze buren Den Haag en Rotterdam.

    Dus bestuurders: Zorg dat het Westland behouden blijft als krachtig en innovatief tuinbouwcentrum. Vecht daarvoor. Als u beslissingen neemt, kijk dan naar de laatste rapportages en onderzoeken. Laat u niets op de mouw spelden.

    Ga uit van eigen kracht en laat het Westland in alle glorie blijven bestaan.

    Jos Kester,

    namens de Groep van Verontruste Duurzame Glastuinders Westland.